Opvang & Nazorg

Iedere organisatie zal alles in het werk stellen om situaties van agressie te voorkomen. Het is echter onmogelijk om alle gevallen van agressie te voorzien en te voorkomen. Agressieve, schokkende en traumatische gebeurtenissen komen helaas veelvuldig voor en zijn vaak van invloed op het welzijn van medewerkers.

Naast lichamelijk letsel kunnen gevoelens van eenzaamheid, schuld, machteloosheid, angst en boosheid ontstaan. Hierdoor kunnen spanningsklachten en in een later stadium verwerkingsproblemen ontstaan. Deze klachten  hebben invloed op het functioneren van medewerkers en leiden mogelijk tot verzuim. We gaan aan de slag met wat te doen na een schokkende gebeurtenis. We besteden aandacht aan de eerste opvang (vaak door collega’s), maar staan ook stil bij meldingen, registratie en opvangprocedures .

Daarnaast staan we stil bij:

  • Doelen en procedures van nazorg
  • Opvanggesprek (welke gesprekstechnieken zijn effectief?)
  • Herkennen en verwijzen bij een trauma
  • Incidentmelding en – registratie (evt aangifte, wel of niet)

Wij geven verschillende trainingen